Monday, April 28, 2008

Salam Perpisahan Buat Pelajar SKBB

Monday, April 28, 2008
Tanggal 18/04/2008 merupakan hari terakhir, saya menjalani praktikum di Sekolah Bandar Baru Bangi, Jalan 2/1, Bandar Baru Bangi, Selangor Darul Ehsan. Sudah lama saya ingin menulis berkenaan pengalaman saya berada di SKBB namun masa yang terhad membataskan gerak jari-jemari untuk mengetuk papan kekunci bagi melakarkan lembaran pengalaman yang terukir ketika latihan praktikum selama 3 bulan di SKBB

Terlalu banyak pengalaman yang saya kutip di sepanjang perjalanan hidup saya sebagai guru pelatih di sekolah ini. Pengalaman mengawal pelajar di dalam kelas yang nakal-nakal, komunikasi dengan para guru-guru, hubungan dengan pentadbir sekolah dan juga pengalaman menguruskan segala aktiviti atau pun kerja sebagai seorang guru.

Sebenarnya, saya memasuki bidang perguruan ini di atas beberapa sebab. Walau pun sudah lebih 3 tahun saya bekerja di sektor swasta

Pengawalan Terhadap Pelajar Nakal

Saya mempunyai beberapa pelajar yang nakal. Sebenarnya, agak sukar untuk kita para guru membentuk pelajar menjadi insan yang baik mengikut lunas-lunas agama tanpa kerjasama dari pihak ibu bapa.

Saya pernah memanggil beberapa orang pelajar

Komunikasi Dengan Guru-guru

Para guru sepatutnya mempunyai kemahiran komunikasi yang tinggi. Di dalam kemahiran komunikasi, yang perlu ditekankan adalah sikap bertolak ansur, kawalan nada suara, pandangan mata dan gerak tubuh.


Hubungan Dengan Pentadbir

Hubungan dengan 'boss' kita iaitu guru besar merupakan satu perkara yang amat kritikal. Ini adalah kerana sekiranya kita tidak 'kamcing' dengan guru besar, kemungkinan besar kenaikan pangkat agak sukar buat kita.

Masalah guru besar yang tidak mesra dengan para guru juga berlaku di SKBB. Wajahnya boleh dikatakan tidak pernah menguntumkan senyuman, namun saya memahami tugas berat yang dipikulnya membuatkan beliau menjadi seorang manusia yang sedemikian rupa. Bagi saya, guru besar SKBB berjaya menjalankan tugasnya sebagai guru besar dengan cemerlang.

Arahan-arahan yang diberikan oleh beliau terutamanya yang melibatkan keceriaan sekolah, dipatuhi sepenuhnya oleh saya bersama-sama dengan rakan-rakan guru praktikum yang lain. Oleh kerana SKBB akan memasuki pertandingan Sekolah Cemerlang pada tahun ini, maka dapat dilihat para guru sibuk menghias sekolah dan menguruskan sistem pemfailan setiap jawatankuasa yang ada di sekolah.

Namun, ketika melihat situasi ini, terdetik di hati saya tentang berita yang pernah keluar di TV3 yang menyatakan 60 peratus kerja-kerja guru adalah kerja pengkeranian. Situasi di SKBB seolah-olah membenarkan perkara ini...

Apakah tindakan para guru bagi mengatasi masalah ini bagi memastikan tumpuan guru adalah kepada proses pengajaran dan pembelajaran??

Sebelum saya terlajak ke bahagian yang lain, kita berpatah semula kepada topik asal iaitu hubungan dengan para pentadbir.

Bagi pendapat saya, hubungan yang baik di antara para guru dan pentadbir perlu diwujudkan bagi memastikan sekolah mampu melahikan barisan guru yang berdedikasi dan berdaya saing.


MAJLIS PENUTUP


Pada pukul 10.00 pagi, kami telah mengadakan majlis perpisahan buat para guru praktikum yang akan menamatkan latihan mereka pada hari ini...

Saya diamanahkan untuk menyampaikan ucapan selaku Ketua Guru Praktikum (satu status yang saya tolak banyak kali tetapi terpaksa menerima jua di atas desakan rakan-rakan). Di dalam ucapan, saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada SKBB yang sudi menerima kami untuk menjalani latihan di sini. Saya juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada para guru terutamanya guru pembimbing (Kak Saniah, Kak Azizah, Cikgu Maan) yang telah banyak memberikan tunjuk ajar kepada kami.

Jasa kalian tidak akan kami lupakan....

Saya juga membawakan satu hadis Rasulullah yang menyatakan tentang 7 golongan yang akan


Terima kasih SKBB....




0 comments:

 
Psyga © 2008. Design by Pocket