Wednesday, April 30, 2008

Refleksologi Dan Anda

Wednesday, April 30, 2008
Tahukah anda bahawa anda sendiri boleh mengubati diri anda tanpa mengeluarkan sesen duit pun... Ketahuilah bahawasanya ALLAH telah siap-sedia menyediakan satu teknik perubatan yang amat hebat pada diri anda sendiri..

Teknik ini dipanggil sebagai refleksologi..


Refleksologi adalah satu teknik perubatan yang melibatkan proses pengurutan pada bahagian tapak kaki anda..Teknik ini dikatakan berasal daripada China beberapa abad yang lalu.Refleksologi moden kemudiannya diperkenalkan di Amerika pada tahun 1913 oleh seorang pakar telinga, hidung dan tekak, by William H. Fitzgerald, M.D. (1872-1942), dan Dr. Edwin Bowers. Fitzgerald. Mereka mendakwa bahawa dengan mengenakan tekanan pada bahagian tertentu; ia mendatangkan kesan anestatik pada kawasan tubuh yang lain.

Refleksologi dibangunkan dengan lebih mendalam oleh seorang jururawat dan ahli terapi fisio yang bernama Eunice D. Ingham (1899-1974). Beliau menyatakan bahawa kaki dan tangan sangat sensitif dan dipetakan (dihubungkan) kepada segenap tubuh badan melalui ransangan refleks pada bahagian kaki. Pada masa ini, refleksologi lebih dikenali sebagai zon terapi.

Teknik ini hanya memerlukan anda memicit bahagian-bahagian tertentu di mana bahagian itu sebenarnya bersambung dengan anggota-anggota badan yang tertentu..

Tubuh kita sebenarnya dibahagikan kepada 12 meridian. Saya agak kurang pasti tetapi ketika melihat rancangan drama X-files yang digemari ramai satu ketika dulu. Ia pernah menyatakan tentang kewujudan meridian ini pada tubuh manusia. Ia terbukti apabila tubuh diletakkan satu cecair yang bersinar melalui satu aliran di dalam tubuh di mana ia tidak melalui saluran darah.

Benarlah kata-kata yang menyatakan apabila kita mengenali diri maka kita akan mengnali ALLAH.. Betapa hebatnya ALLAH yang menciptakan ubat bagi penyakit pada tubuh badan kita sendiri... SubhanaALLAH...

Pada carta ini, warna tertentu menggambarkan bahagian organ dan tubuh yang tertentu:





Otak
Perut

Sinus
Spleen

Suara
Hati

Kelenjar Pituitari

Gall Bladder

Tekak
Kelenjar Adrenal

Mata
Pankreas

Telinga
Buah pinggang

Ketiak
Ureter

Bahu dan lengan
Bladder

Paru-paru dan dada
Kolon

Hati
Usus Kecil

Tiroid danBronkial
Coccyx

Solar Plexus
Sciatic Nerve

Diaphragm
Peyer's Patches

Appendiks


Rajah yang menunjukkan titik-titik urutan refleksologi

Saya amat beruntung kerana dapat mempelajari teknik perubatan ini melalui bapa saya yang telah mengamalkannya semenjak 15 tahun yang lalu. Beliau pada masa itu telah memulakan teknik ini walau pun ianya belum popular di Malaysia. Walau pun, kaum keluarga yang lain tidak mempercayai keberkesanan teknik ini, namun beliau dengan kekuatan jiwa dan ketabahan hati meneruskan jua teknik ini berbekalkan keyakinan yang tersulam di hati selama pengalaman yang yang dikutip di sepanjang pengamalan teknik refleksologi ini.

Selama 15 tahun ini juga, kami sekeluarga TERLALU JARANG ke klinik. Penyakit seperti resdung, lelah. sakit gigi dan pening kepala yang selalu melanda ahli keluarga akan sembuh dengan KEIZINAN ALLAH apabila beliau mempraktikkan teknik ini..

Saya amat berbangga dengan beliau kerana beliaulah yang banyak mengajar saya erti kehidupan dan bagaimana hendak menjadi seorang manusia yang berguna. Saya akan berusaha untuk mempelajari teknik urutan refleksologi ini dengan lebih mendalam lagi agar saya dapat menggunakannya untuk berkhidmat kepada ahli keluarga saya khususnya dan masyarakat sekeliling amnya..

Akhirnya, saya menyarakan kepada semua lelaki agar dapat mempelajari teknik refleksologi agar mereka dapat merawat penyakit-penyakit yang biasa pada ahli keluarga mereka. Ini adalah kerana, setiap lelaki akan menjadi seorang ketua keluarga. Dan ini adalah salah satu tanggung jawab mereka...

1 comments:

pipi said...

blog yang menarik..mulanya saya cuma cari pasal urutan tapak kaki..tapi boleh terlekat pulak dengan blog ni..sangat menarik..

 
Psyga © 2008. Design by Pocket